بهمن کشاورز، با اشاره به سخنان کریمی قدوسی نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری که جریان اعتدال را برانداز معرفی کرده و خاتمی را ضدانقلاب خوانده است در سرمقاله روزنامه آرمان نوشت:

آنجا که گفته مي‌شود «اسرار پشت پرده جريان اعتدال با هدف براندازي نظام است و عناصر فتنه‌گر به مناصب حکومتي گمارده شده‌اند....» حسب مورد مي‌تواند افترا يا اشاعه اکاذيب تلقي شود زيرا اولا منظور از جريان اعتدال از نظر عرف مشخص ومعلوم و اين صفت و تعبير ناظر به آقاي رئيس‌جمهور و دولت و طرفداران ايشان است. ثانيا براندازي جرم محسوب مي‌شود و همان چيزي است که تحت عنوان محاربه مورد بررسي تشکيلات قضايي قرار گرفته و به صدور احکام سنگين عليه افراد منتهي شده است. ثالثا هرچند عناصر فتنه تعريف قانوني ندارند اما در عرف همگان مي‌دانند منظور گوينده از عناصر فتنه چه افرادي است. اين افراد نوعا محاکمه و محکوم شدند يا تحت تعقيب هستند.

گوينده اين عبارات در مورد دولت و جريان اعتدال بايد بتواند ثابت کند افرادي که عرفا عناصر وابسته به فتنه محسوب مي‌شوند به مناصب حکومتي گماشته شده‌اند در غير اين صورت عمل قابل تعقيب به عنوان اشاعه اکاذيب است. توجه شود که صرف نام‌گذاري افراد به عنوان فتنه‌گر باعث نمي‌شود ايشان را از عناصر فتنه بدانيم بلکه وجود حکم قطعي از دادگاه يا حداقل وجود قرار مجرميت و کيفرخواست لازم است.

نسبت دادن اينکه جناب آقاي رئيس‌جمهور اسبق از عنصر کليدي ضدانقلاب است با اين استدلال که وي به ديدن يک زنداني آزاد شده رفته مي‌تواند حسب مورد توهين ساده يا حتي افترا تلقي شود زيرا صفت «ضدانقلاب» در عرف جاري مفهوم مشخصي دارد و شنونده از شنيدن آن به منظور گوينده که واجد معناي منفي و توهين‌آميز و متهم‌کننده است، پي مي‌برد. بنابراين نمي‌توان به سادگي افراد را به ضدانقلاب بودن متهم کرد مگر اينکه احکام قطعي دادگاه‌ها در اين مورد وجود داشته باشد. به ديدن افرادي رفتن که نشانه‌اي از کرامت انساني و حسن رابطه با دوستان و مردم است نمي‌تواند دليل بر ضدانقلاب بودن افراد تلقي شود حتي اگر فرد يا افراد ملاقات شونده به جرمي متهم يا بابت آن محکوم شده باشند. فراموش نکنيم افراد پس از تحمل کيفر همانند پيش از اجراي حکم بي‌گناه و مصون از تعرض شناخته مي‌شوند.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید A1 ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    74 6
    جناب بهمن کشارز عزیز :از نظر این آقایون شما هم الان ضد انقلاب و برانداز نظام هستید .فعلا" این عده اقلیت مصونیت دارند ، آزادی بیان هم فقط مال اوناست و هرچی دلشون خواست میگن ، هیچکس هم باهاشون کار نداره .حالا اگه اکثریت جامعه نظرشون را بگن خودتون متوجه میشن چی میشه ؟ .
  • محمد IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    86 8
    کاش افرادی که در دوره رئیس جمهور دهم مال ملت رو غارت کردن جزء فتنه حساب میشدن نه دلسوزان به این نظام
  • جواد IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    13 67
    مقصر قوه قضائیه بود که با خیلی ها بخاطر مصلحتهای بیجا برخورد نکرد تا الان هی نگن اگه مجرم بودن باید محاکمه میشدن و حکم صادر میشد و چون نشده پس بیگناه هستند.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
      6 2
      اشتباه مثبت دادم ببخشید
  • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    84 3
    نه عزیزم اینا جرم نیست .زمانی اقایون مرتکب جرم می شن که مثل اقای زیبا کلام در مورد انرژی هسته ای سوال کنن .فقط سوال نه چیز دیگه .اون جرمه و باعث تشویش اذهان عمومیه و مجازاتش 18 ماه حبسه.این حرفها و توهین ها به شخص دوم مملکت و نسبت جاسوس دادن هر روزه کیهان به این و ان که جرم نیست
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    136 7
    جناب کشاورز ما تنها از طریق موضع گیری این دوستان میفهمیم که آقای روحانی و آقای خاتمی در مسیر درستند
    • میرزا A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
      28 1
      کریمی قدوسی همونه که به ان پی تی گفت ام پی تی.... خخخخخخخخ
  • محمدرضا IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    3 21
    از نظر شما آقای کشاورز و دوستان هرکس اعتراض کند یا بی سواد است یا بی شناسنامه یا باید مورد تعقیب قرار گیرد. شما دیکتاتور واقعی هستید.
  • احسان IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    16 3
    قوه قضاییه چرا با کریمی قدوسی آقای ان پی تی برخورد نمیکنه؟؟ تو رو خدا باهاش برخورد کنید.
  • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    19 3
    خدایا پناه می برم به تو کار عده ای از نمایندگان مجلس شده افترا وتهمت وتوهین وفحش وناسزا وبرچسب وتکفیر ، اینها در پیشگاه خدا ووجدانشان اگر باشد ، چه جوابی به اعمالشان دارند مقام چقدر شیرین است حالا انسان درک می کند که چرا مولا علی ع دردش را به چاه می گفت
  • وکیل A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    7 2
    مطالب امید از مصادیق بارز تهمت وافترا است در بیان دیدگاهها مواظب اظهارات خود باشیدبهتر است مستمع باشید افرین بچه عاقل باش
  • بی نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    13 2
    آقای محمد رضا پس چرا این دوستان در زمان دولت پاک دست هیچ اعتراضی نمیکردن . مطمئنا خواب نبودن ولی میشه تصور کرد که خود را به خواب زده بودند.
  • دلواپس دلواپسان A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    9 1
    سلام بر برادر عزيزم جناب اقاي سيد محمد خاتمي سيد خدا انشاله كه با رسول خدا محشور شوي و پاداشت را از خدا بگيري متأسفم كه قدر شما را ندا نستند وأين همه به جنابعالي تهمت زدند ٠ ماشااله به صبر و تحمل شما أجرتان با خدا